112 Acil Yardım Arandığında Nasıl Konuşulmalı?
19 Mart 2020

112 Acil Yardım Çağrı Merkezi operatörü hastanıza çabuk ulaşmak ve doğru müdahale de bulunulmasını sağlamak için sizden bazı bilgiler isteyecektir.

  • Öncelikle sakin olun, panik yapmayın, net ve anlaşılabilir ifadelerle konuşun.
  • Kendi Adınızı - Soyadınızı ve Nereden (İlçe, Mahalle, Sokak Vs) aradığınızı söyleyin.
  • Hasta veya yaralı sayısını bildirin.
  • Acil Sağlık Sorunu olan kişinin durumunu anlatın (Birisi mi düştü? Bayıldı mı? Kaza mı oldu? Nefes mi almıyor? Şiddetli kanaması mı var? Silahlı yaralanma mı oldu? Boğuldu mu? Etrafınızdaki insanlar toplu halde kusmaya,  bayılmaya ya da öksürmeye mi başladı? Bunlar gibi net ifadeler kullanmaya çalışın).
  • Acil Yardım Çağrı Merkezi Operatörünün sizden isteyeceği tüm bilgilere eksiksiz ve doğru bilgiler veriniz (hastanın yaşı, cinsiyeti, tıbbi geçmişi, hastanın bilincinin yerinde olup olmadığı, kanaması veya göğüs ağrısı olup olmadığı, yaranın yeri ve nasıl meydana geldiği gibi).
  • Adres bilgisini detaylı verin. Posta adresinin yanı sıra bulunduğunuz mevkiyi tam olarak gösterebilecek okul, cami, karakol, büyük marketler, belirli kavşaklar ya da yol ağızlarını belirten açık adres verin.
  • Eğer sizin yanınızda ikinci bir kişi varsa o kişiyi ambulansı karşılamak için belirttiğiniz açık adrese gönderin. Bu sağlık ekibinin hastanıza ulaşmasını hızlandırır.
  • Çağrınızı karşılayan 112 operatörü size aksini söylemedikçe telefonunuzu kapatmayın.Sakın olay yerinden ayrılmayın ve telefonunuzu boş yere meşgul etmeyin. 112 komuta kontrol merkezi sizin telefon numaranızı gördüğü gibi size ulaşabileceği ikinci bir telefon numarası da isteyebilir. Çünkü 112 merkezindeki nöbetçi doktorlar ambulans gelene kadar sizi yönlendirmek ve hasta hakkında diğer bilgileri almak için sizi tekrar arayabilir.
  • Eğer yaralının bulunduğu ortamda herhangi bir tehlike yoksa ve ilk yardım bilmiyorsanız yaralıyı hareket ettirmeyin.